donderdag 16 juni 2011

One page summary

Binnen Social Media uiten mensen zich op authentieke wijze, waardoor er unieke data ontstaat die tot unieke inzichten kan leiden. Dit is het grote verschil met regulier merkimago onderzoek waarbij er gericht wordt onderzocht in welke mate imago aspecten aan merken en hun concurrenten worden gekoppeld. Door de authentieke data binnen Social Media is er vooraf aan Social Media merkimago onderzoek niet in te schatten wat de uitkomst van het onderzoek zal zijn. Toch geeft elk Social Media merkimago onderzoek inzicht in de huidige positie van het merk binnen de uitingen in de Social Media wereld. Voor merken is dit van groot belang binnen een Social Media wereld die groeiende is en steeds meer verweven raakt met het dagelijks leven van een steeds groter wordend publiek. Social Media merkimago onderzoek kan als een opzichzelfstaand onderzoek worden uitgevoerd, of als aanvulling op regulier merkimago onderzoek. In het laatste geval kunnen de resultaten worden vergeleken en kan bij periodiek onderzoek inzicht worden verkregen in de eventuele invloed en verschillen van Social Media merkimago op het reguliere merkimago en andersom.

Om inzicht te krijgen in het Social Media merkimago zal de gebruikte Social Media merkimago researchtool (Social Media merkimago researchtool), de onderzoeker in de gelegenheid moeten stellen Social Media data met een open blik te kunnen onderzoeken. Hierbij draait het om het verkrijgen van inzicht in de authentieke uitingen met betrekking tot een merk. Inzichten en opvallendheden kunnen statistisch aan het licht worden gebracht maar, voor de relevante authenticiteit zal er inzicht moeten worden verkregen in de inhoud van de uitingen. De Social Media merkimago researchtool zal net zoals de Social Media wereld constant in beweging en ontwikkeling moeten zijn. Hierbij zal het delen van ervaringen en bevindingen met betrekking tot Social Media merkimago onderzoek leiden tot meer inzichten, die bijdragen aan de ontwikkeling en verbetering van Social Media merkimago onderzoek.

Social Media komt voort uit de technische ontwikkeling waarbij mensen zelf in staat werden gesteld om relevante content toe te voegen aan het internet. Tegelijkertijd kregen mensen ook de mogelijkheid om relevante connecties te kunnen maken binnen community’s. Social Media draait om sociale interactie die zich uit via Social Media aspecten binnen verschillende Social Media vormen. Hierbij kan gedacht worden aan het delen(Social Media aspect) van relevante links via Twitter(Social Media vorm). Het delen kan zowel emotioneel als rationeel getriggerd zijn, maar komt in basis voort uit de menselijke behoefte aan sociaal contact, waardering en erkenning of de behoefte aan zelfontplooiing. Steeds meer mensen uiten zich via Social Media en de Social Media wereld is groeiende. Zo groeien de mensen die actief deelnemen aan Social Media en zelf content toevoegen mee. Ook de groep die Social Media gebruikt als informatiebron neemt toe, waarbij deze groep grote waarde hecht aan ervaringen en aanbeveling vanuit Social Media. Het zoeken van producten of informatie over producten is een belangrijke online bezigheid. Duidelijk mag zijn, wat het belang van positieve uitingen met betrekking tot merken binnen Social Media is.

Merken zijn zich steeds meer bewust van het belang van Social Media uitingen en zetten Social Media steeds meer in ten behoeve van public relations en het verbeteren van het merkimago. Door het gebrek aan kennis en ervaring, blijft het meten van de resultaten van de inzet echter beperkt. De authenticiteit van de data binnen Social Media uitingen zorgt ervoor dat wetenschappelijk onderbouwde onderzoeksmethodes, zoals wordt gebruikt bij regulier merkimago onderzoek, niet toepasbaar zijn binnen Social Media merkimago onderzoek. Het ontbreken van sturing vanuit onderzoekers maakt het voorspellen van de resultaten binnen Social Media merkimago niet tot nauwelijks mogelijk. Toch is het juist die authenticiteit die de meerwaarde geeft aan Social Media merkimago onderzoek die unieke inzichten kan geven die op geen andere wijze kunnen worden verkregen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten